zondag 3 januari 2010

De mooiste dag van het jaar 2010


De mooiste dag van het jaar 2010 is al geweest het was namelijk ook meteen de eerste dag van het jaar. Als kadootje voor de ellende van 2009 werden we meteen op 1 januari getrakteerd op van dat typische Hollandse winterweer: erg koud, strak blauwe lucht, lekker zonnetje, nog een beetje sneeuw op de vlakke velden, frisse wintergeuren en openhaard vuurtjes. Op de wegen was het de rust zelf. Ik denk dat iedereen nog in een roes van oudjaars avond verkeerde. Alles kwam laat op gang.


Wij gingen naar oma met de kinderen en ook zij waren verdacht stil op de achterbank van de auto. Moe van het vuurwerk, de oliebollen, de appelflappen en de Jip en Janneke champagne. Beiden vielen al snel in slaap en er viel een totale serene rust in de auto. Geen geluid alleen maar het gezoem van de motor en de banden die over het asvalt raasden. De zon scheen in de auto en het uitzicht over de met zonovergoten en besneeuwde velden was adembenemend. Het deed mij denken aan vroeger toen winters nog echte winters waren en vaak meer dan 3 maanden duurden. Toen het leven nog simpel was en we niet zoveel na hoefden te denken over hoe we de toekomst wilden invullen. De informatie voorzieningen via de media en het net was beperkter en we hadden daardoor ook nog niet zoveel keuzes als nu.


Maar het kan geen toeval zijn dat deze eerste dag van het jaar mij deed terug denken aan de tijden van weleer. Ik zal niet de enige zijn geweest die op weg naar oma en opa genietend van de rust van slapende kinderen in de auto even wegdroomde naar tijden waar het leven simpel en mooi was. Ik heb mijn medeweggebruikers geobserveerd en gezien dat er veel, heel veel mensen met een lach op hun gezicht in de auto zaten. Als ik naar links keek zag ik de bijrijder van de auto naast mij weer naar mij kijken. Niet alleen een brede grijns op het gezicht was de respons maar ook het feit dat ik langer werd aangekeken dan normaal vond ik opmerkelijk maar ook zeker plezierig. Als ik naar rechts keek, keek ik recht in de ogen van een automobilist naast mij. En ook daar hetzelfde verhaal. Wat was er aan de hand? Ik kreeg een soort gelukzalig gevoel over mij heen. Toen ik mijzelf bekeek in het achteruit kijk spiegeltje zag ik dat ik blij was. Ook ik had een brede grijns op mijn gezicht.


Volgens mij is dit een teken dat 2010 in het teken staat van opbouw. Maar opbouw eerder bedoelt als groei voor ons mensen dan als economische groei. Ik denk dan aan de dingen beter of anders of leuker of makkelijker of meer loslaten. Ook denk ik dan aan het accepteren van de dingen zoals ze zijn of van wat er komen gaat zonder dat we dit continue moeten kunnen beïnvloeden. Als deze eerste dag van het jaar de benchmark voor de rest van het jaar is teken ik daar meteen voor. Open, fris, nieuw, relaxed, spontaan en misschien weer met een tikkeltje van die ongecompliceerdheid van vroeger voor iedereen. Kom maar op met dat nieuwe jaar ik heb er zin in!

 
Geert-Jan de Steur
06 53254071

Geen opmerkingen:

Een reactie posten