maandag 25 oktober 2010

Over in balans zijn en veranderen!

Iedereen zal de volgende woorden herkennen en er een eigen waarde op hebben geplakt: balans; in balans zijn; een balans dag; balanceren; balansen; saldi balans; uitbalanceren; balancesheet; in onbalans zijn. Volgens De Dikke van Dale staat balans omschreven als: evenwicht; werktuig bestaande uit een hefboom met gelijke armen; eindrekening uit het grootboek; goed en kwaad; toer waarbij men zich met gestrekte armen boven de rekstok in horizontale richting in evenwicht weet te houden. Het sleutel woord is dus evenwicht tussen het een en het ander.


Als dit de definitie van balans is dan leef ik als individu al jaren in onbalans! De effecten van de veranderende samenleving; de verkiezingsuitslag; de economische crisis en de financiële gevolgen; de klimaatveranderingen; agressie in het verkeer; agressie in het uitgaansleven; puberende opgroeiende kinderen; gemis van dierbaren; vrienden die ik door omstandigheden nooit meer spreek; het slechte voetbal van afgelopen weekend. Allemaal zaken waardoor ik mij niet in balans voel. Als ik de ernst van de componenten bekijk dan zijn ze al behoorlijk heftig en kunnen ze ieder afzonderlijk al voor onbalans in een mensenleven zorgen. Laat staan als ze allemaal tegelijkertijd gebeuren, dan ben je nog niet jarig. Ik weet daarom ook niet hoe ik nu wel weer in balans moet komen.

Schrale troost is dat het allemaal nog veel erger kan. Als je bijvoorbeeld in een verkeerd land woont waar corruptie is of waar je ieder jaar door overstromingen je huis kwijt raakt en waar allerlei ziektes de kop op steken waar je niet om gevraagd hebt. Of als er continue strijd is tussen stammen die elkaar liever verminken dan een fatsoenlijk gesprek voeren. Of als de hulp aan deze landen, die we met zijn allen via mooie TV programma’s met bekende Nederlanders bij elkaar hebben geschraapt, niet aankomt waar het aan moet komen. En leiders van dit soort landen er met deze hulp vandoor gaan en het geld in Zwitserland stallen als een appeltje voor de dorst. Maar toch zie ik (via TV) in die landen ook lachende mensen rondlopen. Hoe doen ze dat toch? Kunnen ze daar ook Dr Phill ontvangen of zo?

Het goede nieuws is dat er in Nederland heel, heel veel mensen zijn die allemaal weten hoe je wel weer in balans moet komen en het nieuwe werken kunt omarmen. Iedereen kijkt hier natuurlijk wel naar Dr Phill en iedereen heeft ook wel eens een boek gelezen over psychologie en iedereen is ook wel eens in kleuren therapie geweest natuurlijk. En iedereen wil dit natuurlijk ook graag delen met anderen die het vooral niet willen horen. Zo kreeg ik vandaag nog een welgemeend advies van iemand die het goed bedoelde: “Kijk Geert-Jan, je moet natuurlijk wel weten wat de oorzaak is van je onbalans anders doe je aan symptoom bestrijding! Het ligt niet aan de samenleving of de financiële consequenties van de crisis of de agressie in het verkeer. Nee, het gaat erom hoe jij ermee omgaat. Niet de omgeving moet veranderen maar jij moet veranderen om weer in balans te komen”. Misschien heeft deze persoon gelijk en moet ik nodig eens een “balans test” doen, dan weet ik tenminste wat de oorzaken zijn en wat daar aan gedaan kan worden. Voorlopig dobber ik nog wat rond op het woelige water van de onbalans van de moderne tijd maar één lichtpuntje is in zicht want de wil om er wat aan te doen is er!

Noot: de ik vorm in deze tekst kan ook uitgewisseld worden voor de naam van een bedrijf want zoveel verschillen tussen onbalans bij personen en organisaties zijn er eigenlijk niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten