maandag 22 maart 2010

Veranderen is een reis, ook voor mannen!


We gaan op reis. Ik heb altijd al een droom gehad om een verre reis te maken op zoek naar die mevrouw van de Fa reclame met die wilde limoenen! Ik kan mijn niet meer herinneren of die limoenen nou in de zeep zaten of dat een van haar natuurlijke attributen wilde limoenen waren. Ik weet nog wel dat ze ermee in het water dook en dat dat weer visioenen van wilde nachten en natte dromen opriep. Goed, even terug op aarde. Door kinderen en werk is die verre reis er nog steeds niet van gekomen en omdat we jonge kinderen hebben zal dat ook de komende tijd niet gaan lukken. Zo hul ik mij, zoals ik wel vaker over bepaalde pikante onderwerpen doe, in mijn fantasie en heb ik er een eigen verander versie van gemaakt met een hoog leereffect.


Stel je wilt een verre reis maken met je familie (lees: bedrijf) en je bent met 50 familieleden. Jong, oud, rijp, groen, goed en slecht ter been, met en zonder hardklachten. Het eerste wat je zult doen is proberen je familie te overtuigen van jouw visie. Ga met me mee naar een prachtige verre bestemming met witte zandstranden, palmbomen en die mevrouw met die …….! Er wordt spontaan een groepje wijze mannen en vrouwen gevormd die gaan bepalen waar we naar toe gaan. Het moet op slot van rekening voor iedereen leuk worden en mogelijk zijn mee te gaan. Stel dit groepje heeft gezamenlijk bepaald dat we naar Balie gaan. Eer er witte rook uit de schoorsteen komt moet het voorstel gepresenteerd worden aan de hele familie want die moet op slot van rekening akkoord gaan met deze bestemming of dit doel. Anders raak je immers je gevolg kwijt en ga je alleen op reis.

De familie ziet deze locatie niet zitten omdat het niet voldoet aan een aantal voorwaarden. We moeten dus eerst vragen wat de voorwaarden zijn waar deze reis aan moet voldoen: heeft iedereen hetzelfde budget te besteden, moeten we rekening houden met de warmte of afstanden gezien de fysieke omstandigheden van sommigen onder ons, is er iemand die dit gaat regelen of moet het reis buro het doen, hoeveel tijd hebben we(weekje of 3 weken), hoe houden we iedereen op de hoogte en de laatste niet onbelangrijke vraag wat voor accommodatie wil iedereen: luxe of Spartaans. Tja, tegenwoordig moet je ook nog rekening houden met de politieke statuur van het land. Tenzij je van ramptoerisme gecharmeerd bent.

Welnu, de commissie van wijze mannen en vrouwen heeft het onderdeel locatie gedelegeerd aan projectteam A die locatie en voorwaarden op elkaar afstemmen en uiteindelijk met een uniforme en door iedereen gedragen locatie aankomen. Het wordt Turkije en wel Alanya. Projectteam B gaat over de accommodatie in Alanya. Zij hebben een hotel uitgezocht waar voor ieder wat wils is. Uitkijk op zee, zwembaden voor groot en klein, uitgaansgelegenheden, restaurants in alle soorten en maten, speeltuinen voor de kinderen en kinderoppas. All inclusive, dus je hoeft niets te betalen voor eten en drinken en het gaat de hele nacht door. Commissie C regelt de reis, het vervoer van huis naar Schiphol, het vervoer in Turkije en het maken van het projectplan wat voor iedereen leesbaar en begrijpbaar moet zijn.

Alles is perfect gepland en door iedereen geaccordeerd en niets staat een perfecte en welverdiende vakantie met de familie in de weg. Toch is deze reis uitgelopen op een compleet drama. Mijn romantische gevoel van de verre reis met de mevrouw met de limoenen is teniet gedaan door de grootsheid en massaliteit van dit vakantiecomplex. Waar we ook geen rekening mee hebben gehouden is dat rond deze periode de Russen hier heer en meester zijn. Hun ideeën over vakantie vieren en waarden en normen over hoe we met elkaar omgaan wijken iets af van die van ons!

Conclusie veranderen is een reis net zoals het leven; het gaat heen en weer en als je daarnaar luistert en aan vast houdt kom je het verst; uiteindelijk ben jij het die bepaald hoe je erin zit en hoe je eruit komt. Wij kunnen je helpen het overzicht en het inzicht te bewaren zodat jij de juiste keuzes kunt maken.

(Noot: Alleen voor de heren: wilt u nog een keer genieten van de originle FA reclame, volg dan de volgende link http:// http://www.youtube.com/watch?v=_q5hi-m4Dic&feature=related)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten